Logo
Logo

Glad

Essinge tandvård AB arbetar för att du skall bli nöjd med utförd behandling. Härföljer information om garantier liksom patientsäkerhet!

Du ska trivas hos mig och då är det viktigt att miljön runt omkring är lugn och avkopplande. Det är viktigt att du är och känner dig väl omhändertagen. Därför är bemötandet anpassat efter dina behov. Spontan återkoppling i samband med besöket ger värdefull information som tipsar om vad som kan göras för att bli ännu bättre.

*

Att vara patient, kund och konsument samtidigt kan ge upphov till frågor.

*

VEM BETALAR VAD? Hos mig är det du och försäkringskassan som är betalande, på sjukhus eller vårdcentral är det landstinget. Barnpatientens tandvård betalas av landstinget med undantag för uteblivande avgifter.

Du är därför kund och patient samtidigt! Du bestämmer i samråd med din tandläkare vad som skall göras och behöver tillgodogöra dig information om behandlingen. Du förväntas göra ett aktivt val. Där skall kostnader vägas mot hälsoeffekter.

Det är skillnad mot den landstingsfinasierade sjukvården där du enbart betalar besöksavgift och inte fritt kan välja vård eller vårdgivare.

*

GARANTI

Garanti innebär kostnadsfri omgörning primärt alterantivt återbetalning av betalad patientavgift.

Det är 3 års garanti på tandteknisk fast protetik. En garantiåtgärd sker efter kontakt efter helst skriftlig reklamation riktad till Essinge tandvård AB pga dokumentations krav. Om du väljer annan vårdgivare! Tänk på att det är din ursprungliga utgift för garantiåtgärd som ligger till grund för garantiersättningen. Eventuell utredning och röntgenundersökning ingår ej.

*

PATIENTSÄKERHET Sammanfattning kvalitet och patientsäkerhet sker i följande patientsäkerhetsberättelse verksamhetsåret 2024.

*

PATIENTSÄKERHETSBERÄTTELSE

Tandläkare Malin Sjöstedt Essinge tandvård AB 2024-12-08

Verksamhetsår 2024 innebar frånvaro av situationer som föranleder anmälning eller ärende till patientskadeförsäkringen, garantiförsäkringen, IVO och Lex Maria. Klagomål och mindre avvikelser journalföres och följs upp. Essinge tandvård AB:s kvalitetspolicy är ledstjärnan för verksamheten. Företaget följer vidare nogsamt utvecklingen inom kvalitet och patientsäkerhet både nationellt och internationellt. Genom Qualident kvalitetsprogram ges kontinuerligt uppdatering avseende nya rekomendationer och lagar. Medlemskap i STFB Sveriges tandläkarförbund, PT privattandläkarnas förening och TEV tandläkare med egen verksamhet bidrar likaså. År 2024 har vidareutbildningar inom Sveriges tandläkarförbund, riksstämma, fristående föreläsningar, utbildningsdagar i egen regi och medverkande i webinar skett. Essinge tandvård AB:s kvalitetspolicy Essinge tandvårds patienter erbjuds ett tryggt omhändertagande som genomsyras av omtanke, förtroende och kvalitet. En god, säker och smidig vård som präglas av hög professionell kompetens. Profilering inom familjetandvård med fokus på minimal invasiv förebyggande tandvård. Då regionens tillgång till specialisttandläkare är god sker remittering utan väntetider när så behövs. Därmed ökar patientsäkerheten och verksamhetens kvalitet. Det mångåriga arbetet har skapat förutsättningar för en kontinuerlig patientsäker och högkvalitativ vård. Essinge tandvård AB arbetar för att skapa säkra och effektiva rutiner. Det elektroniska kvalitetsystemet innehåller ett avvikelsehanteringssystem för dokumentation samt uppföljning av avvikelser inom vården. Det är lätt att rapportera och följa upp avvikelser samt att dokumentera och följa upp åtgärder i handlingsplanen. Vid allvarligare avvikelser genomförs händelseanalyser. Som följd av att det är en liten arbetsplats med enbart en vårdgivare är också beslutsvägar snabba och implementering av förändringar som ger kvalitetshöjning är enkla att genomföra. Avvikelser hanterats direkt i verksamheten och förs in antingen i digitalt journalsystem Opus avdelning kvalitet eller dedikerade kvalitetssystemet qualident. En avvikelse följs alltid upp med en händelseanalys, på ett för den drabbade patientens och verksamhetens, optimalt sätt. Essinge tandvård AB har försäkring hos SÄKRA försäkringsbolag med syfte att ge extra trygghet och kompensera patienter ekonomiskt om patientskada skulle uppstå och annan situation med behandling som inte går som planerat. Stockholms stad miljöförvaltning har inspekterat och godkänt verksamheten. Miljöfarligt avfall tas regelbundet om hand av Sweden recycling AB.  En liten organisation gör att arbetet fortskrider med lätthet till förändringsarbete för kontinuerlig ökad kvalitet. Stockholm 2024-12-08 Essinge tandvård AB Vd Malin Sjöstedt  

*